lång text- stallet

~Mycket text~
Behövde verkligen komma ut till stallet idag efter att ha gråtit sen jag kom hem från skolan, men när jag kom ut till stallet så sken hela min värld upp igen och jag blev glad över att få vara med hästarna♥
T  H  R  O  T  T  U  R
Mockade och fixade vatten sen red jag Throttur, det gick jätte bra som vanligt. Det var ganska halt i paddocken iallafall för mig men när man satt uppe på hästen så var underlaget ganska bra och det var inte halt när vi red. Tölten gick jätte bra idag och han höll den utan att det blev nån blandning i hörnen så försökte hålla den takten hela tiden. Mina skänklar börjar bli som förut igen så tänkte ganska mycket på de och att jag tröck ned hälen.
Att tänka/träna på tills nästa gång: Ställa honom mer på långsidorna
F    R    A   M   I
Och sen har det kommit en ny valack till stallet, vet inte riktigt när han kom men träffade honom för första gången igår då han stod inne för han hade haft av sig täcket. Han är nämligen en snygg helrakad prick;) Jätte liten och ''smal'' (tillskillnad mot vissa andra*flört)
Idag skulle jag få rida honom, vart jätte glad och började tänka på vad jag inte skulle göra och vad jag skulle göra. Det första jag tänkte på var att inte bli spänd som jag brukar bli ibland vid nya hästar.  Gick in till paddocken och det första jag gjorde var att dutta på rumpan med spöt, han reagera ganska starkt genom att hoppa till och trampa så kasta iväg spöt och för att få bättre grepp så kasta jag av mig vantarna också... När han skulle sitta upp var han rätt nervös och börja steppa och flytta på sig, jag följde bara med tills han stanna och satt upp då var han lugn och jag kände mig jätte trygg. Han var ganska pigg och tuff men jätte rolig att rida!!

Jag kände mest igenom honom i skritten i början, ställa, rygga och sånt. Man kan alltså tro att det är en riktigt dressyr ponny jag red idag, han gick jätte fint i form och var jätte fin när man ställde honom. Första gången vi tölta så gick det med en jädrans fart så fick vara snabb i handen. Så när vi skulle tölta fick jag jobba jätte mycket ( haha det känns nu i  efterhand) med att ställa honom i hörnen så han inte ''fuska'', mjuk i handen men samtidigt måste man vara ganska snabb och bestämt för att hålla ett bra tempo. I traven rusa han fram i början också så gjorde samma sak där och hamna ibland på en volt och red på en 8 runt hela och så. Han är en häst som kan mycket men man måste jobba för det, de va jätte kul!!!!

B  L  I  K  I
Skulle bara hinna med att rida Atlas eller Bliki, så valde att rida Bliki för det var ett bra tag sedan och jag minns honom alltid som en liten lugn kille i sina bästa dar som bara går runt av sig själv och segar. Men idag var han på hugget och hade inge spö då de inte behövdes så i tölten när jag smacka på så tog han sats då och då om man kan säga så och började trampa och toka sig sen kom in i en helt sjukt fin tölt, tyckte de var roligt att se honom på den ''ungdomliga sidan'' haha:-)

Throttur♥



SV: Ja, jag använder nästan aldrig hovolja det är bara nån gång i bland. Jag har aldrig använt det på Júlía än, men har bara tänkt använda det ytterst sällan. :)

2011-12-13 // 08:17:19

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback