lika bra dag som alla andra?

Dagen har vart som en berg och dalbana!
Kom till stallet vid 3 tog då in hästar som ridskolebarnen skulle ha och sedan tog jag in Ardis som vi skulle klämma in ett ridpass innan. För er som inte läst de så kör hon rodeo så fort de säger duns i sadeln när man hoppar upp vilket menas med att man ha zero kontrolloo. Idag körde vi en annan strategi, jag longerade henne i båda varven så hon fick springa av sig och förhoppningsvis bli lugnare sedan skulle jag rida men innan så ''red jag henne från marken'' i skritt och trav när Frida tyckte det räckte så höll hon i och jag hoppade upp. Det kändes bäst att Fria höll i henne och ledde och det gick bra men man kände och såg hur hon försökte ladda och ladda och ladda om för att köra iväg. Jag kände mig inte redo att rida själv på henne utan det hade gått så bra så vi tar ett steg i taget tills man kan rida normalt på henne hon är även jätte känslig för skänklarna så när jag skulle hoppa av så råka jag klatcha till lite när jag tog ut foten ur stigbygeln vilket hon reagera starkt på.
Men det är som Frida säger, det får bli vanesaker. Hon måste ju lära sig detta och vi börjar på ruta 1 och jobbar oss uppåt:-) Känns skojj att se hur hon kommer bli sen för hon går ju hur fint som helst, det är bara resten som fattas.
Senare kom alla barn och Charlie (som var så sur förra gången) fick rida Aurora, det gick jätte bra för dem men han började sura ner sig när det blev för mycket att tänka på och började bara tänka på att hästen går ut ur spåret. Så det var till och från haha:-) jag kan inte sluta släppa när han sa som förra gången (även idag) '' vad fort hästen springer vi måste nog sakta ned'' nått i den stilen säger han de, fast vi bara skrittar. Så gulligt och jag skrattar varje gång!
Skulle rida pilo efter de då det kommer en (nu säger vi det med ett finare ord) Tant som ska kolla på honom snart. Men så himla typiskt så har han tappat en skoo!!! oh nooo vad ledsen jag blev, men fick ju pyssla om honom och pussa på han så vart glad igen.
Red Erill efter de vilket jag egentligen inte vill skriva om... Så fort jag satt upp i sadeln så testa han mig och tog bettet och bara dryga sig, jag vart såklart lite deppig och undrade för mig själv hur jag ska göra nu? Jag bet mig i läppen och gjorde precis samma sak som vi gjorde när vi red över bron sist som Frida sa att jag skulle göra. Och sedan sket jag i vad han gjorde utan bara körde på mitt, de tog ett tag men sedan gick de huuur bra som helst. och när det gick bra så trava vi lite sen gav vi oss, så det blev inte nå länge alls i paddocken men jag är jätte glad att jag klarade mig själv fast Erill testa mig (mycket) i början:-)

Men har fortfarande myyyyyyyyyyyycket kvar att lära för att allt ska funka riktigt bra mellan mig och Erill, och man lär sig nått bra och dåligt varje gång.



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback