Torsdag- ridning

Hänt massa saker, så vi kom i sängs vääldigt sent igår...jaja, livet är inte en dans på rosor. Vi hade sovmorgon idag, vilket jag just idag var väldigt tacksam över.
 
På em red vi för Sara i ridhuset, red min passhäst igen- Blika. Hon är en häst man får känna på träningsvärk på, man får sitta och jobba, inte åka häst, men det är ju det som är så himla kul då man lär sig så mycket! Vi fick lära oss hur viktigt det är att låta hästen jobba i låg och lång form, som jag skrev i måndags. Red mycket på volt där vi skulle ha dem rakställda och flytta framdelen, samt göra övergångar, samla skritten/länga den. Gick jätte bra att rida övergång från trav-skritt-skritt-trav i början, det jag dock måste tänka på är att jag inte flyttar med ytterhanden. Nu i ettan tänker dem mycket på sitsen, mycket focus där. Hon var väldigt fin med mjuka övergångar och rörelser.
 
Sedan övergång från skritt-tölt osv, där föll vi in i trav och fick jobba på ordentligt. Jag fick sitta på baken, vara snabb i handen, och så fort jag kände travtakt så använde jag innerskänkel för inte ramla in i trav, hålla henne rakställd hela tiden och släppa efter så fort hon gör rätt. Vissa gånger satt tölten perfekt, hon är ju lite tjock och så nu så är inte så lätt vilket jag har förståelse för:) Hon har ju en väldigt stark tölt!
 
Både i traven och tölten vill hon gärna böja sig åt vilket håll som helst, så man åker i "sidled", slippa undan lite arbeta och slinka iväg i tölt. Har dock aldrig hänt mig men när jag ridit henne så har hon börjat "slingra" sig.
 
Nu ska jag plugga lite, in till Nälden troligtsvis- för å handla, sen ska vi gymma. Blivit grym på att gymma, tjohoo!!;) Fick bli en travbild!
 
 



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback