Självförtroendet i ridningen?

Självförtroendet i ridningen?
Jag har ett väldigt dåligt självförtroende även bland hästarna, jag ställer ganska höga krav på mig själv på direkten också. När någon kollar när jag rider, iakttar varje rörelse så mår jag jätte dåligt till en början och känner att pressen ligger där och trycker eftersom jag förväntas rida bra. Första gångerna så är jag jätte försiktig och vågar inte göra så mycket, men talar ofta om det. När jag ridit några gånger själv, känner mig trygg med hästen så brukar jag få så mycket bättre självförtroende och är inte lika nervös och så när andra ska titta utan jag är mer framåt och många har sagt till mig ''det syns verkligen att du vet vad du gör'' även fast jag själv kanske inte har någon aning alls. Jag får helt enkelt mer självförtroende efter ett tag, och så kan det ligga och vaja hela tiden. Varför är det så egentligen?

Jag kommer nog aldrig vänja mig vid att folk står och kollar varje steg, varje rörelse och varje signal jag gör/ger när jag rider jag tycker det känns lite obehagligt då jag är så van att alltid rida självständigt och alltid har sluppit detta med att folk kollar på vilket har varit så skönt. Men nu måste jag börja vänja mig igen då jag har två utmaningar på högen, jag är som en ensam varg och vill göra det mesta själv... vågar inte be andra om hjälp, för tror att jag kan klara det själv tills det visar sig att det inte går så bra som jag trott.
Vissa folk vill alltid visa upp sig, man kan nästan läsa genom dem hur bra självförtroende dem har och de ser så säkra ut.

Sån är jag som person, men jobbar på det hela tiden. varje nytt ställe så börjar jag om på ruta 1.
Hur är ni i ridningen, är ni så pass vana vid att folk alltid kollar när ni rider att ni inte känner som jag?


» Elin

Hejsan Elin!



Läste ditt inlägg om dåligt självförtroende. När jag var i din ålder tyckte jag också att det var jobbigt att rida och folk stod och kollade på. Men du vänjer dig, jag lovar. Till slut märker du inte ens att någon står där, du är så konsentrerad och fokucerad på hästen. Du måste bara lite mer på dig själv. Och ser det inte som negativt och du får tips. Det är ingen dålig kretik, det är bra kretik. Men lär sig av det, tror folk bara vill det bästa. Du är jätte duktig och du kommer att lära dig väldigt mycket mer, lovar det slutar aldrig. Och det är jättebra att man frågar när man är osäker, det är bara positivt!!!

Så det är bara att fortsätta att träna!!!

Med vänlig hälsning,

Elin V

2012-01-15 // 10:22:53

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback