Början till nu- sammanfattning

Hur jag fick mitt intresse för hästar & hur jag hamna hos islandshästar:
Efter mina år på brottningsmattan hade jag tröttnat på de och la även innebandy och fotboll, idrott,boxning,simning och allt jag gick på åt sidan. Gjorde absolut ingenting i några månader men började prata ganska mycket under den tiden med min mammas kusin Victoria som rider, vart lite småintresserad då några i min klass också rider så blev tipsad om en gård och började rida privatlektioner för Carolina Hallberg på islandshästen Thrulle, en jätte stor häst!
Jag red dock när jag var mindre på ridskola men slutade pga mina föräldrars intresse.
Iallafall så lärde jag mig snabbt, efter 3 månader hoppade jag terräng med Thrulle, hoppade ett hinder på ca1 meter och vi vart så chokade över att båda kom över minns jag! Dock ramla jag av några meter efter.
Under ca 3 månader lärde jag mig galopera,hoppa, vi åkte iväg på tävlingar som jag fick hjälpa till på och fota.... Tills den dag Carro skulle åka till island.
Då fick jag klara mig själv och hamnade utanför skinnsberg, blev medryttare på ett vbl-travare Rick Hamlet f.1996, väldigt speciell kille som var jätte snäll men lite utav en ''problem'' häst i början. Lärde mig hantera hono och mitt intresse för hoppning kom till liv, vi hoppade 80-90 hinder och sedan var det dax för min första hopptävling i Bysala! Vi hoppade 50cm, var jätte nervös då Rick aldrig kommit igenom en hel bana i hela sitt liv. Nån dag innan hade vi åkt och tränad vilket inte gick så jätte bra då han var rädd för speglarna osv.
Vi fick 1rivning och 3 vägringar därav blev diskade, men vi hoppade dock hela banan med Annas(ägaren) syster som hjälp över, efter detta hinder började han stegra men vi kom dock igeno banan!:)
Efter något år på Rick hamnade jag på ett mycket nämre ställe i Bastmora, började rida shettisen Anton och vbl Peak lite mer än ett år, tills Anton skulle hem till sin riktiga familj då han bara var foderhäst och Peak åkte iväg på sommarbete.


Kunde inte hålla mig borta från hästar och bestämde mig för att återigen ville börja med islandshästar, satt i val och kval hela tiden och tyckte det var så himla jobbigt!
Bröjade sätta igång Snerra, en lite svart islandshäst som jag skulle rida igång för försäljning. På kanten red jag även Ródi ibland. Tränade reglb. för Elin Vidberg som äger dem och vi planerade att köpa henne då vi verkligen klickade och passade så bra ihop. Åkte dock på Grällsta ridläger 1 vecka och när jag kom hem skulle en komma och provrida henne, så jag kollade hur det gick och sedan var hon såld. Red Ródi ett tag med en annan tills deras familj tog honom på helfoder.
Red inte på mer än 4månader, tills jag följde med min kompis Benjamin till sitt stall. vi var där i 4 dagar och då fick jag börja rida hästen Jansdelight även kallad Janne, 14 årigt halvblodsto på 1.80, provred och började rida henne. Började träna på henne, red lektioner och åkte iväg osv. vi hade jätte kul tillsammans!
Tyvär var hon ofta halt och slutade rida där pga pågående skillsmässa som dock inte blev av.
Red henne väldigt länge, red även unghästen blondie emellan åt.
Jag& Janne och Jag& Blondie
Letade och letade, provred hästar som jag inte riktigt passade med.Vi kollade återigen på att köpa häst, vi provred men jag bestämde mig för att jag vill hålla på med islandshästar...IGEN! Blev tipsad av min fasters kille(mina kusiners pappa) om en gård, vi åkte dit och där är jag kvar än. Trivs som fisken i vattnet, och beslutat att islandshästar ska jag hålla på med och INGET annat! Det är det roligaste som finns!! Här har jag vart med om ett riktigt äventyr, lärt mig rida alla sorters olika hästar. Hade svårt ibörjan när hästar åkte och kom då man blev fästa vid dem men nu är jag van och lärt mig så otroligt mycket:) Får rida olika hästar hela tiden, så kul!
Har hoppad fram och tillbaka mellan storhäst & islandshäst under årens gång men nu vet jag vart  jag hör hemma ochdet känns så sjukt bra!!


» Nike

Gud så fin blogg!

Härligt historia, islandshästar är helt klart bäst:D

2012-01-06 // 12:37:21
» Elin

Tack så mycket!:) ja det har du rätt !!

2012-01-06 // 12:39:01
» Nike

Vilken av alla var dinna favorit häst under årens gång? föressten logga in på facebook!:D

2012-01-06 // 12:47:52
» Elin

Tyckte om alla så blir svårt att bestämma ärligt talat:) Skaffa blogg nike så jag kan läsa din....är inne

2012-01-06 // 12:49:09
» emma

Fina bilder! :)

2012-01-06 // 14:08:21
» Elin

Tack:)

2012-01-06 // 15:42:34

Åhh, jag bara älskar din blogg!

Den är verkligen jätte bra! och så har du jätte fina bilder!

Kram :)

2012-01-06 // 23:22:00

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback