T-F bett

Har ju börjat rida på ett annat bett nu- Tungfelsbett, det funkar jätte bra och tycker det hjäler jätte bra. Rodi har tedens till att lägga över tungan när man kräver för mycket och han inte orkar jobba mer, då gör det ju troligen vääldigt ont så då gasar han iväg mig, off we go typ. Han går jätte fint på det här bettet, när man vet att man ska rida i paddocken, träna ordentligt osv så rider jag på senaste tiden med det här bettet just för att han inte ska lägga över tungan, medans om jag rider lugnare eller om jag rider ut så rider jag på 2- delade, väldigt bra och effektivt:) uuh, sitter fortfarande och tänker hur ont det måste göra att ha bettet UNDER tungan!
_____________________________________________________________________________________________
 
Såhär ser det ut som jag har på Rodi, kallar det en "låtsas / extra tunga i mitten" ^^.
 
____________________________________________________________________________________________
 
På denna bild nedan rider jag Rodi med T-F bettet, var nog första eller andra gången och har Aldrig under hela min tid med Rodi sett han arbeta så som han gjorde då. Det blir ju som en symtom då bettet ger en symtom, eller hur man nu ska förklara det. Rodi släppte fortare, hade inte samma tyngd i handen och allt kändes mer som en lättnad. Han jobbade på så fint, lätt att ställa och böja. Han är ju en gammal häst, ska man arbeta på riktigt så krävs det ju ganska mycket framridning och jobba sig uppåt, jag brukar lägga till nu lite ställa och öppna, ställa utåt och innåt osv, när han väl mjuknat till så kan man börja trava/tölta. Självklart ska man variera med bett och inte sitta och nöta som en opressad nöt;) Man tror ju att bettet ska göra ett under, men man själv måste vara med i sprockarna också, driva och vara med på noterna. Jag ställer ju inte så höga krav på Rodi, rider för att det är kul always, "glider" runt lite, men ibland kan det vara bra att få igenom ett riktigt ordentligt ridpass.
 
Någon av mina läsare som rider/ridit på T-F bett?
 



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback