Hälsosam mat+ träning = Bättre ridning?

Att hålla på med hästar kan nog alla hålla med om att det är tidskrävande, mycket jobb och arbete men jäkligt roligt! Vi tänker mycket på hästen, iallafall jag tänker först på Rodi och sen mig i andra hand. Men tänker vi ryttare på att för att kunna hålla på med hästar, som är väldigt stora och starka djur, samt orka arbeta med allt annat arbete som hör till så måste vi träna på sidan om och äta hälsosamt.
Jag kan säga att jag lever helt tvärtom, jag tränar inte- längre- och jag äter allt annat är nyttig mat känns det som. All min tid går åt hästar, plugg, och den lilla tid jag har kvar går åt kompisar samt datorn. Förut tränade jag minst 4 gånger i veckan, gick på en slags diet och hade en viss vikt att hålla mig till, klarade jag inte det så fick jag banta. Detta var när jag höll på med brottning och tävla på dem högre nivåerna, men slutade då pressen var för hög och min hälsa betyder mer och hästarna började ta mer form i mitt liv.
I många artiklar kan du hitta tex "rätt kost ger bättre ridning", jag tror det delvis kan vara sant eftersom man blir piggare och mer "fit for fighting" men samtidigt känner jag att jag har ju ork, och är helt tvärtom? Men kanske förbättras mitt fokus ca 45%?
En ryttare ska ju orka med väldigt mycket, och det gäller inte bara stallarbetet utan även ridningen. Jag hinner ofta inte äta innan jag åker till stallet och på helger blir jag inte hungrig, då jag är så fokuserad på vad jag gör att jag inte kan äta på kanske 6 timmar- beroende på hur länge jag är ute. Hästfolk har ofta dålig kost vana, och det har jag själv märkt bland dem jag känner och jag själv, när vi i själva verket borde vara vältränade och ha bra kost!
Jag önskar att jag kunde gymma och träna några dagar i veckan, men varken orken eller lusten finns där. Då måste man ta tag i det. På alla gymnasium som jag har sökt har dem gym, och det är där jag kan ta chansen;) Jag tror jag skulle må bättre och bli piggare om jag åt bättre och började röra på mig mer än vad jag gör, med tanke på att jag får skjuts överallt.
Vätskebalansen är viktigare än man tror.
Ryttarens vätskebalans är en förbisedd faktor när det gäller fysisk ork, koncentration och i förlängningen risken för misstag och olyckor. Är man på tävling kan man lätt bli uttorkad under dagen, enligt forskningen visar reslutaten detta: I medeltal förlorar man vätska motsvarande 1,6% av sin kroppsvikt, vilket kan minska prestationsförmågan med över 5%. Detta har man kollat med olika ryttare på en tävling och några få ryttare förlorade så mycket vätska att det kan motsvara en prestationsnedsättning med hela 45%. De kan då dra slutsatsen att om ryttarna är i bättre fysisk form och ser till att ersätta förlorad vätska, så minskar skaderisken hos både hästar och ryttare. Detta genom att koncentration och ork kan bibehållas under hela tävlingsmomentet.



Håller med, det är viktigt att vi människor tränar och håller formen så som hästen! Vet känslan som du beskriver att man inte hinner med och finns inga gym nära osv. Super bra träning för ryttaren som man kan göra hemma är "plankan"! Det är viktigt att man har en god bålstabilitet när man rider och just de musklerna som man använder (magen) när man rider kan man träna via att göra plankan :D, ett litet tips bara. (oj vilken lång kommentar, hehe ;)) Super fin blogg har du också :)!

2012-03-30 // 12:16:06

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback