Nervös ryttare, Nervös häst.

En nervös ryttare överför nervositet till hästen, en rädd ryttare överför rädsla till hästen.

När man rider tänker jag alltid, var lugn, var avslappnad, var positiv. Men det är  kanske inte alltid så lätt, när man ska rida en ny häst kan man ofta bli spänd, det vart jag ofta i början innan jag blev van att rida så många olika hästar. Är man en ny ryttare eller kanske inte har ridit så länge, så kan man vara jätte nervös och spänd innan man vågar slappna av och förlita sig på hästen. Man kan sitta upp och tänka " vad ska hästen göra idag " då kan det ofta bli att man spänner rumpan och klämmer med låren, så kan det bli för mig ibland när jag tex rider barbacka;) Om man känner redan innan en "skräck" eller stor rädsla när man ska sitta upp på en häst, tycker jag att man inte ska sitta upp innan man känner sig någorlunda säker. Man kan börja med att gå runt med den lite och umgås, göra övningar som kan bevisa att det inte är något att vara rädd för. När du sitter upp på en häst och börjar rida, kan hästen sticka eller springa iväg med dig, om den är på sin vakt. Vana nybörjarhästar skulle nog dock inte göra så, men visst kan alla hästar tänka och görs så.
När en ryttare blir nervös, blir alltså hästen nervös, det märks också genom höjd hjärtfrekvens hos hästen.
Eftersom nervositet och rädsla i hästens värld är en fråga om överlevnad, är det naturligt för den att bli på helspänn när den känner av människans nervositet. Allt för att vara beredd på eventuella attacker från rovdjur.
Den som rider Rodi, ska helst vara lugn oavsett vad, han är en sån som är lite på sin vakt. Man kan inte springa emot honom, ta sats och hoppa upp på honom eller vara en liten spännis när man rider. Jag var nervös och spänd i början då, men man märkte stor skillnad när jag blev avslappnad, då blev han det också och bjöd mer på sig själv i ridningen. Han vart mycket "enklare" att rida och kommunicera med. Blir jag stressad, blir han stressad osv. Men han klarar av nästan  alla på ryggen, min lillasyster har ridit honom och då var han hur cool som helst. En riktigt gentleman♥
Så tänk på det nästa gång du rider- Nån gång måste man vinna över kampen;)



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback