Tips när du rider ut

Här kommer lite tips och övningar för en roligare uteritt:)
När man rider ut, så behöver inte det betyda att man ska bara skritta och ta det lugnt eftersom det är det man "brukar" göra. Man tar det lugnt och man brukar inte tänka på att det finns så mycket övningar man kan göra. Jag rider mycket i paddocken, därför brukar jag inte vara så motiverad när jag rider ut utan brukar bara känna att nu tar vi det lugnt, det mesta jag gör är typ lite trav, lite tölt och nån galopp i en backe.

Man kan fortfarande träna, men köra mer terräng. Klättra och rida mycket intervaller. Mycket övningar, lyssnar din häst på dig och dina signaler? Rider du på en trist väg i tex skogen eller bara på en väg, så kan man göra serpentinbågar i skritt eller trav. Du kan göra halt varannan meter, blir det "fusk halt" alltså att hästen inte stannar direkt, så gör du rygga och ger efter när hästen gör rätt. Tänk på att när du ryggar så vill du att hästen ska söka sig nedåt och motsattsen så du inte drar i tyglarna för att få "resultat".
Skänkelvikning, då är det bra om du är på en planare väg men helst hel plan. Sedan gör du skänkelvikning till vardera sida, vill du göra det lite roligare så gör du skänkelvikning till halva delen av vägen, stannar upp och ryggare sedan fortsätter du med skänkelvikning tills du kommit till andra sidan av vägen.

Men brukar du ofta göra dessa övningar, så kan det vara lite trist att ge sig på dem igen. Så här kommer en annan övning: För att kunna rida lite på böjt spår man kan rida slalom längst vägen. Då får man träna på att ha hästen rak, forma  för nya innerskänkeln samt stödet på nya ytter tygeln.

Detta är en bra övning för att få hästen lösgjord samt få stödet på ytter. Sen tränar man ju sin egna inverkan på hästen då man måste vara ganska snabbt med att forma och få stöd på nya ytter. Det är inte som när man rider runt på volt, då har man stödet och hästen är formad. Jag brukar göra denna i skritt, har inte testa i trav faktiskt. Men det funkar säkert så länge inte vägen är för smal och jobbig.

Finns som sagt många roliga övningar man kan göra fast man rider ut, låtsas att du rider ett vanligt ridpass fast på en väg som går rakt på och som en "berg och dal bana", tänk- hur kan man utnyttja den här vägen?


» Erika

SV:

Ja man borde lägga in fler mysdagar.

Usch smörja behöver jag oxå göra. :P

2012-03-02 // 20:13:07
» malin

absolut! älskar att mocka nu :P haha

2012-03-02 // 20:24:57

SV: Jasså? Jag började rida på islandshästar och har redan från början varit fast. Men jag red på en ridskola ett när vi ahde elevensval- ridning i högstadiet. Men fortfarande så tyckte jag att islandshästarna var/ är roligare :3

2012-03-02 // 23:01:46
» Elin

Hej! Nu har jag en tävling om en superfin luva och en ryktborste, var gärna med :D



http://slowmotionphoto.blogg.se/2012/march/bloggtavling-1.html#comment

2012-03-03 // 13:00:32

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback