Uteritt i Vår- tänk på vart ni rider

Nu vet inte jag vart alla mina läsare bor, men här i Fagersta/Västmanland så har vi äntligen fått vår. Det medför både för- och nackdelar. På vissa ställen har vi ganska mycket snö kvar men annars är det vår, och nu när vi inleder våren och snön smällt så innebär det att det blir lerigt i hagar, åkrar, och blött i marken, tjälen släpper och marken blir mjuk och ömtålig. Då är det extra viktigt att vi ryttare tar ansvar för var vi rider för att inte orsaka skada i naturen, eller för oss.
När vi rider ut på tex en väg, se till då att rida längre ifrån kanten, då det ofta förekommer hål som hästarna kan trampa igenom och vissa hål är så stora att man kan skada sig, till och med att hästen kan fastna med hoven.

Vi ryttare har ansvar, vi måste alltså hålla koll på vart vi rider, vart man får och inte får rida, samt vart det är lämpligt att rida.
Nu när det är vår -iallafall här- så ber jag er att vara EXTRA försiktiga. Tänk även på att ridvägar/stigar är extra sårbara och hästarna är tunga, och kan lätt förvandla en skogsstig till ett lerdike. Därför måste vi hitta lämpliga vägar att rida på, om vi inte rider på dessa "sårbara" ridvägarna och spar dem till det blivit mer säkert i vägen så slipper vi grovliga ridvägar i sommar som egentligen kunnat bli väldigt fina. Spar man dessa stigar/ridvägar så blir dem jämna och fina.

Vid denna årstid tänker jag väldigt mycket på hur marken är, mjuk, hård osv. och är väldigt försiktig, jag tycker det kan vara jätte obehagligt att trampa igenom stort som litet hål. Det kan handla om STORA hål i marken som hästen trampar igenom och vad som helst kan hända under den tiden. Jag och Rodi rider på vägen, där är det väldigt mjukt just nu mot kanterna, så vi rider nästan mitt på vägen där det är mycket hållbarare. Vi har inte asfalt på vägen.. Kommer det någon bil så går jag in mot vägkanten, känner jag att det är risk då det är för mjukt så stannar jag tills bilen åkt förbi.





Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback