NH- vad är det?

Tänkte lägga upp lite texter som handlar om hantering med hästarna och hur man ska tänka. Ingen kan allt, inte ens jag, så bli inte förvirrade om ni inte förstår... kan ha skrivit lite slarvigt.

Natural Horsemanship- NH- är en filosofi där man skapar ett språk med hästen, en dialog. Det är ett förhållningssätt man har tillsammans med häst som grundar sig på förståelse, känsla och hästsykologi. Man ser allt från hästens synvinkel och kommunikationen byggs upp av förtroende, ledarskap och ömsesidig respekt. Någon form av tvång eller straff använder man inte, man lär hästen det man vill på ett naturligt sätt för den.

Många tror att Natural Horsemansip är något viss hästsport och att man "måste" göra si eller så, men så är det inte, det är bara ett annat sätt som är mycket roligare och säkrare som ger följsamma, trygga samt "harmoniska" hästar.

Detta gäller redan från början. För, för mig är Nh själva grunden till ett bra förhållande med sin häst, många har uppfattat NH på helt fel sätt.. det är allt från att kunna leda hästen till och från hagen, få hästen att lita på dig och du på hästen. Det är väldigt mycket som tillhör NH, all hantering etc., låta dig röra överallt på hästen osv. En bra början är "The Seven game" eller på Svenska - dem sju lekarna. Det är olika lekar du och din häst kan utföra, man kan utveckla dessa lekar och göra dem hur roliga som helst! Rodi kan typ allt och gör nästan allt rätt så vi tycker inte det är speciellt kul, har man en häst som är som så att den kan det mesta kan båda tycka "varför gör vi det här för, det är ju tråkigt?", men utveckla lekarna hela tiden. Kom på egna ideér. När jag får extra tid över så brukar jag och Rodi gå ned i r-korallen och träna löst, där vet jag att han inte springer ifrån mig då han är så lyhörd därinne, annars är han ganska skeptisk. Vi brukar leka "följa john" och leka lite, jag vill att vi ska lita på varandra så mycket så jag kan släppa honom helt i paddocken när jag tex ska lämna min pall, utan att han sticker och man inte kan fånga in honom igen.

Man måste försöka kommunicera med hästen och lära sig förstå hur en häst tänker, en häst är väldigt smart och jag innan tog bara för givet att Rodi tex när jag skulle lämna pallen, bara skulle stå kvar. 
Alla som håller på med hästar- oavsett riddisiplin- har nytta utav horsemanship. Man utvecklas och fördjupar relationen och kommunikationen med hästen, löser och förebygger problem. Vi utvecklas och "utbildar" oss själva och hästen på marken och i ridningen genom formulan:

1. Mental samling (respekt). Hästen lyssnar på dig. 

2. Emotionell samling (kontrollerad framåtbjudning). Hästen lyssnar på dig och gör det du vill men här handlar det också om kvaliteten, hur hästen gör det.

3. Fysisk samling (lodrät böjning, eftergiven huvudposition och bakbensaktivitet). Här handlar det om energi. Vilken energi hästen utför det med. En fysiskt samlad häst har kortare men högre steg med energi.

Alla ser inte NH på samma sätt som jag gör, alla tycker alltid olika om Något. Det är så det är, så hur kan vi veta vad som är rätt och fel? Jo, det kan endast Du svara på. Man måste gå på känsla, jag ser även NH som daglig hantering. Och jovisst kan man lägga till övningar och lekar så det blir som "träning".



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback