Hur Rodi är att rida.

Hur Rodi är att rida.
På vintern är Rodi pigg, lite busig och brukar vara lite "jobbig". Jag tycker det är kul att han är så pigg då jag gillar hästar som verkligen har fart och energi, det är mycket lättare att jobba då och man kan oftast bestämma tempo själv, alltså om vi ska ut och springa av oss eller jobba i mellan tempot. Han är alltid lätt"styrd", och ju mer man lär vart han knappar sitter desto bättre kommer det att funka och tillslut litar man på varandra så mycket att man kan klara det mesta. Rodi kan vara lite busig ibland, eller ja, det kan ju vilken häst som helst vara. Men Rodi är busig på sitt eget lilla vis, han är aldrig dum, men han kan testa ibland vilket är helt normalt. Om jag tex skulle ställa han i paddocken och lämna tex pallen som står i vägen så skulle han dra iväg direkt och att fånga honom skulle han inte komma på tanken, haha så han gillar att jävlas ibland. Men jag ser det mest som Rodi och hans busigheter så när han väl inser att jag inte ger mig, då ger han garanterat upp "okej, du får väl ta mig då..." hahaha:)
När jag menar "jobbig" så är det att han kan vara väldigt svår att fånga, det är mest på vintern som han tänker att han inte ska komma in. Jag har börjat lära mig se hur han tänker, bla kollar på örenen, hur han står och ger mig för tecken. Ibland kan han stå i ett hörn och sura, och i vintras fick jag pölsa genom hagen i snön i 2timmar tills jag fick tag i han. Det som jag har märkt att nu när våren är här, han lossar vinterpälsen, solen skiner och allt är så mysigt.. så har han blivit mycket gladare och kommer till grinden när jag ropar på han.
Han brukar vara lite tröttare nu när vår/sommar brukar komma då det blir så varmt:)
På vår/sommaren är han stencool, jag personligen tycker han är mycket lättare att hantera. Lilla energiknippen:)
Vi kan rida ned till sjön och bada med hästarna och fika, eller ja, har inte gjort det sen 2010. Han brukar ofta vara glad, men om han står och surar i hagen så låter jag bli honom ett tag. Så glad att jag har Rodi<3
Han är så himla rolig att rida, en riktig gentleman också.



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback