Se det ej som träning, utan som en lek.

Natural Horsemanship, eller NH som man brukar kalla det, handlar mycket om vänskap, ledarskap, samspel och förtroende. Ett sätt att förstå sin häst. (hoppas någon utav mina läsare håller på med detta, kom gärna med konstruktiv krititk, åsikter m.m) En sak jag alltid grubblat på är att många sätter ordet NH som en träning och som någon slags gren som tex hoppning eller dressyr, men för mig är det inte som vilken "gren" som helst alls utan det är något som tillhör den dagliga vardagen. Att kunna leda hästen till- och från hagen, och allt som har med dessa saker att göra, det som många gör varje dag men inte tänker på. Jag brukar inte säga " idag ska vi träna NH, så nu Roddan får du gå några varv fram och tillbaka" utan det är ALL hantering, och såklart kan man utveckla det och få en mer förståelse i det hela.

Jag brukar ha en blandning mellan markträning, NH, trickträning och allt man kan hitta på från marken, jag borde hitta på ett eget ord för detta för ALLT ingår. Svårt att förklara.
När ni ska träna "nh", tänk då på att blanda in extra, kör lite trick, frihetsdressyr, freestyle och allt ni kan variera det mellan, låt er inte fastna med " hur börjar man med Natural Horsemanship", tänk istället, "Nu gör jag detta med hästen, det ingår i detta beroende på vilket sätt jag hanterar det på" osv. Kan ge er ett tips som inte är så erfarna, sök på google efter The Seven Games- De sju lekarna. Jätte bra sätt att fånga inspiration och få en mer inblick om just NH, men gör inte detta till träning utan LEK. Det är just det som många gör fel, man tror att det är träning fast vissa övningar ska vara lek. The seven games ska man inte sitta och nöta in, hästen kommer bli uttråkad och tillslut se det som något den inte vill göra, medans andra hästar får man fram deras intresse och tycker att det här är skitkul!
Det bästa sättet är att leka och träna med en häst som redan kan, som DU kan LÄRA dig utav!:) Som jag, jag lär mig utav Rodi.
ska lägga upp en film nu i veckan när jag kör lite frihetsdressyr, trickträning, m.m:-) Nån som är intresserad utav det? Så kan jag visa lite när jag och Rodi leker och tränar. Allt handlar om fantasi och göra det på ett schysst och rättvist sätt, tänk på att hästen är ett levande djur.

Här är 2 bilder från showen, vi har mycket att finslipa på men det gick sjukt bra. På första bilden galoperar Rodi brevid mig på en kortsida, då står jag bakom hans skänkel för att han ska gå fram och hamnar jag framför så tvärnitar han. På bild 2 travar vi, här bromsar jag upp honom lite med rösten och i tygeln om han rusar fram och hamnar för långt framför mig. Rodi gjorde allt rätt, och gjorde han något fel så var det jag som tvekade och gjorde så han inte riktigt förstod.




Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback