sits och inverkan lektion:)

Min dator är helt pantad just  nu så blev inget inlägg igår. Gårdagens lektion blev longering/ridning. Jag och Amanda hade stora Ymir som är så underbart vacker och kolsvart häst, vi började med att hon longera och jag satt på Ymir. Vi tränar mycket på sits och inverkan så red utan tyglar, skulle enbart låtsas som att jag hade ett par tyglar där och stanna samt styra farten med endast sitsen. 2- och 3punkt sits övade vi på, samt att rida lätt korrekt. Väldigt bra övningar.
 
Kände att jag slappnade av mer i knäna, men måste tänka på att jag har näsan rätt fram så vi inte "glider ut med bogen". Sitsen är så otroligt viktig och man märker inverkan så fort man tittar bort mot nästa "ridmål" alltså dit du ska, då blir hästen gärna böjd. Många tänker så otroligt mycket på att ställa hästen, men att för att kunna göra det krävs mycket från dig innan, rida ett tag på långa tyglar både före och efter ett ridpass är vi noga med här då det är såå viktigt att hästen få en chans att sträcka halsen och jobba sig därifrån. Som på Blika som kortar upp sig väldigt mycket, börjar man inte rida så, så märker man sån otrolig skillnad på hur hon är, svårt att bli avslappnad m.m.
Det är väldigt mycket som vi inte tänker på när vi rider en häst. Man kan ofta tro eller tänka att det bara är benen, och händerna man ska tänka på men det är ALLT.
 
Nån som är intresserad av att jag skriver ett helt inlägg om endast sitsen( från topp till tå) och vad det gör för inverkan på hästen som vi kanske inte tänker på?
 




Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback