Börja träna din häst från marken!

Jag håller ju på mycket med markträning, frihetsdressyr och lite trick på passande hästar. Väldigt mycket, det mesta faktiskt, har jag lärt mig hos Rodi då han kan så himla mycket. Mitt intresse för detta började redan från första början och dem på gården har låtit mig gjort det mesta med honom då dem litar på mig fullt ut. Jag och Rodi passar pefekt på det viset då vi älskar nya saker, springa fritt och prova sig fram. Sen självklart att han redan innan kunnat så mycket då fantasiska Elin Vidberg ägnat sån tid till att lära in t.ex galopp från marken. Ju mer vi tränar dessto mer har jag själv kunnat lärt mig hur man sätter kommando, när man sätter kommando, vad som är rätt, vad som är fel, det negativa sättet samt det positiva sättet när man lär in. Tänkte skriva lite om hur jag tränar från marken med en häst jag aldrig gjort det med innan, vilket är perfekt nu när jag idag tränade Gambri:)
 
Först och främst lär man ju tänka att det finns två olika sätt att träna på, ett positivt och ett negativt, jag använder ALLTID det positiva sättet där man "bjuder in" hästen. Som i tex buga, drar du hästen i benet och nästan "tvingar ned den" så tränar ni in det under den negativa kategorin. Detta är alltså ett exempel bara.. Går inte in så mycket mer än så på just det positiva och nergativa sätterna som finns.
 
Jag checkar av så hästen inte är rädd för spöt(varken för ljudet eller att man studsar det lätt på ryggen eller smeker längs hals, mage/rygg, rumpa och ben.. den ska känna sig bekväm med det) och att flytta fram och bakdel börjar jag nästan alltid med då man vill se vars man har hästen. Skrittar för hand med den först med tyglarna/repet i handen, kollar av hur den lyssnar på halt och fram igen. Det man vill är att hästen ska stanna automatiskt bara du råkar hamna lite framför bogen, så att det är hästen som säger åt DIG "nu har du hamnat för långt fram, håll din position" om du såklart inte ska medvetet göra halt. Prova trava osv med tygeln för hand och se hur hästen reagerar. Efter ett tag kan man lägga över tyglarna och förflytta sig så du har handen med tyglarna vid manken dvs om hästen är avslappnad med allt tidigare moment så att säga. Där gör du samma sak, tränar att bakom bogen ska hästen gå fram, framför ska den stanna. Det är ett väldigt viktigt moment i sig!
 
När ni är stensäkra på detta kan man alltid utveckla det, träna fritt, lägga på tricks, ibland kan hästarna göra dem mest oväntade sakerna som man sedan kan lägga på ett kommando på- vilket kan bli väldigt roligt! Men tänk på, är det inte din häst eller någon som är rädd om ben/ vad som helst egentligen- fråga ägaren om det är okej när det gäller trick då det kan blir VÄLDIGT fel om man inte gör rätt. Tanken i detta inlägg var att ni skulle få se hur jag oftast gör dem första stegen när jag tränar från marken inför ett frihetsprogram t.ex där jag ENDAST gör utan trick som buga m.m utan markövningar som jag lägger kommando på. Detta inlägg var även ganska kortfattat..
 
Hoppas det var en hjälp till en början för er som vill jobba mer från marken, ju mer tiden går dessto bättre kommer allt bli, eran relation och tillit till varandra samt att du får en lyhörd häst:)
 
 
 



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback