Frihetsdressyr

Vart ute lite längre än jag trott. Hade frihetsdressyr med Gambri ute i paddocken då rihuset var upptaget, vi fokuserade på att han ska gå där jag ber han likaså att kunna gå fram. Att han ska kunna gå efter mig och idag lekte vi till oss det vilket gav bra resultat och denna gång följde han varenda steg jag tog, oavsett om jag gick/sprang tvärt åt sidan. Riktigt roligt när det går så fort framåt, det är även då jag måste komma ihåg att inte göra det "större än vad det är" så det blir för mycket för honom utan ta några steg i taget.
 
En klasskompis till mig kom med sin skäck D-ponny(tror jag), hon longerade och så hjälpte jag henne med frihetsdressyr. Gick in med Gambri och ut igen till paddocken. F:s häst har en väldigt fräck personlighet, vill inte vara med, vänder huvudet och "springer iväg" eller går på en osv. Visade F lite hur hon ska tänka, vad hon ska göra och hur man läser av hästens kropps språk. Det slutade väl med att hennes häst sprang efter mig hur tvärt jag än vände och vad jag än gjorde, det roliga var att se när dem gjorde samma sak... gick hur bra som helst i slutet även om dem har lång väg kvar! Har aldrig tänkt på att jag kan utnyttja allt jag lärt mig till att lära andra och jag ska ärligt säga att jag själv vart lite paff när det gick från noll till tio på bara en dag.
 
Ska fortsätta hjälpa dem och hoppas att jag får fler som vill ha hjälp, för det är så otroligt roligt, inte bara att lära utan visa hur man kan få en bättre relation med sin häst, hur man läser av den och hur man själv ska hamna i vilka positioner samt vad man sänder ut till hästen. Det är en otroligt viktig del för mig och ja.. idag visade jag att jag faktiskt kan mer än vad jag någonsin trott och jag hade aldrig vart där jag är nu inom detta om det inte vore för Rodi-kungen<3 
 
F och hennes häst väg till att kunna få en bra relation och kunna få en lyhörd och en häst man kan göra allt med är lång men inte allför långt bort, skulle hur gärna vilja skriva om deras resa här på bloggen. Ska prata med F om det ikväll för skulle vara grymt roligt att dela med sig!



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback