Rodis bett:

Jag rider med tre olika bett på Rodi, två delat, tredelat och tungfelsbett.
 
Det bettet jag oftast bruka rida med är ett eggbett, det här bettet finns i både två, och tredelad version och är ett väldigt milt bett. Funktionen med eggbettet är att den minskar risken att nypa i hästens mungipor genom dess ovala fasta bettringar. Jag har ett tvådelat på Rodi.

 
 
Rodi har även ett tredelat bett, vi bukar ofta skifta det mellan det två delade. Det är precis som det låter, ett bett i tre delar och har alltså två länkar. I å med att ett tredelat bett har fler brytpunkter anses det vara mildare än ett tvådelat bett. Tredelade träns bett är symetriska och har blivit vanligare att använda på senaste tiden, bland annat för att det är mindre risk att hästens tunga ska klämmas.
 
Och så det tredje bettet- tungfelsbett. Det är ett bett där en platta placerats på bettet för att förhindra att hästen lägger tungan över bettet. Ibland när Rodi blir lite het eller tycker att det är stor press på honom kan han bara lägga tungan över bettet, bli helt stum i munnen och köra sin kos. Använt detta bett ett fåtal gånger, mest då när vi tränade till Lag-SM och Rodi var riktigt på hugget ute på banan. Brukar försöka att inte använda de då han på något sätt iallafall trixlar med tungan när jag har det om han är riktigt busig, han lär sig med tiden säg. 
Jag själv föredrar att rida med fasta ringar, men det är nog mer en smaksak. Dem nyps inte och "stör" heller inte munnen:)
Vad brukar ni rida med för bett och varför? Föredrar ni fasta eller lösa ringar?
 


Läs rebeccas och mitt inlägg om vad vi tycker om Vintermästerskapen! ;)
Kram!

2013-01-14 // 10:37:44
» Kim

Rider oftast i grimma/repgrimma och rider jag med träns varvar jag mellan tredelat eggbett, tredelat applemouth eller hackamore :)

Svar: Brukar också rida Rodi i repgrimma, han funkar bäst på det egentligen. Tror dem flesta hästar fungerar mer på repgrimma, om dem förstår signalerna vill säga:)
elin eriksson

2013-01-14 // 20:05:55

Rider med tredelat!

2013-01-15 // 08:09:17

Jag använder ''muffbett'' på arne vid utritter och dressyr/markarbete, sen vid hoppning använder jag 2delat pelhambett med 2 tyglar, ibland är jag lite lat å har delta... ehe

å på gitson har jag ett 3delat D-ringsbett med koppar rulle i mitten :)

2013-01-15 // 23:53:02

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback