Trav & balansövningar på Blika, för Berit.

Red för Berit idag igen på Blika, vi gjorde det vi gjorde förra veckan med dock lite nya övningar
- Trav och balans. 
 
Vi fick skritta igång hästarna själva, kolla så dem lyssnade på våra hjälper. Blika har vart väldigt trött dem senaste två gångerna och även idag var hon trött, ganska ovanligt med tanke på att hon brukar vara den piggaste ut av alla hästar:) Vi skulle sedan skritta i 3-punktssits, för att sedan komma upp i trav. Det är lite knepigt i början att hitta balansen, men när man väl får bak fötterna och får ett bra stöd så går det hur lätt som helst. Från 3-punkts sits i traven skulle vi rida lätt på rätt diagonal, jag har under mina år tränat väldigt mycket med att hitta takten som tur är, så det har jag inte några problem med. Men måste säga att det kändes i benen!
 
Vi red som förra veckan, man sitter ned två steg i traven och står upp ett och tvärtom. Göra volter, serpentiner och rida snett igenom i både 3-punktssits samt sitta ned och stå ett/tvärt om. Mot slutet tog vi upp stigbylarna och red utan, här är jag otroligt glad över alla mina barbacka ridningar på Rodi, för har man en pigg häst och behöver lägga volt så kan det vara svårt att hålla balansen:) Innan vi satt av och var klara för dagen skrittade vi från en punkt till en annan där vi skulle räkna stegen, likandant i trav och sedan när vi skrittade av hästarna skulle vi blunda och känna när den lyfte inre bakben.
 
Varför tränar man på sånt här?
Hästen och ryttaren är ofast väldigt van vid att när man travar så ska man sitta på rätt diagonal, man vill ju ha en sån liksidig häst som möjligt och vänja dem vid att man ska kunna stå upp, sitta ned, och hamna lite i "otakt" i sadeln vilket hästen kanske inte är van vid, för en svårtravad häst är det också bra då den tillslut kan ha lättare för att hitta takten. Sedan är det bra för ryttaren också att bli mer balanserad.
När det blir så många olika saker att göra blir man även mer motiverad och tycker det är kul, kan annars tänka mig att det inte är så kul för någon att rida samma sak hela tiden. Det är Kul när det händer saker!
Varför man ska veta när hästen lyfter bakbenen är för att kunna inverka rätt.
 
 
 
 
 


Min häst Kyndill var svårtravad förut, fick massa hjälp utav min tränare med just såna här saker och efter några veckor har han en riktigt framåtbjudning i traven och travar när jag ber han om det!(:

Svar: Kul å höra:-) Jag har aldrig vart med om att träna en häst så för att "hjälpa" hästen välja traven, men min ridlärare Berit berättade att det funkar jätte bra på vissa hästar
elin eriksson

2013-01-14 // 21:56:31

Det där med att sitta på rätt sittben måste jag bara lära mig. Jag är jättedålig och det där med att "titta" på frambenen tycker inte jag funkar:(

SV: Ja usch det var läskigt ändå har vi 4 broddat, men is under snö är ruskigt halt.

Svar: Jag har som tur är väldigt lätt för det, så när vi rider för instruktörer så känner jag när det är rätt. Du ser ju när inre bogbladet går fram så sitter du ju ned, alltså när benet är i marken.. tänk som ett "tåg" haha:-) Sen kan man också känna liten eller stor skillnad på vissa hästar om man inte tittar, medans på andra känns det inte alls. Blir ju som man sitter på en "spindel":)
Svsv: Ja det läskiga är ju när det ligger blankt under, man vet ju egentligen aldrig när det kommer satt säga!
elin eriksson

2013-01-14 // 22:21:46

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback