Filmtips!

I'm back, mår bra nu och imorgon blir det stallet. Håller just nu på att planera lite saker, har föressten också köpt hårfärg så ska väl färga imorgon eller på Fredag... Jag har så himla mycket idéer för mig hela tiden och måste verkligen lära mig to slow down, men vissa saker är ju sååå roligt att hålla på med, speceillt när man kan göra ALLT man brinner för och verkligen älskar på en och samma gång- det om något är magiskt härligt!
 
Minns ni när ni fick filmtips, dem grundläggande "reglerna" för att få till en bra film, nå, nu tänkte jag dela med mig utav lite fler tips. Denna gång om hur du skapar själva djupet och känslan i filmen och extra tips på rörligt motiv vilket vill säga när du filmar hästen.
 
Hästar är enligt mig det perfekta motivet för att kunna få fram den där känslan och djupet man vill ha i en film, då man lätt kan känna igen sig eller känna med i filmen när man förbinder kärlek med hästen. Många människor vet nog hur det känns att förlora något djur som stått en nära, någon man aldrig vill lämna bort, sälja eller förlora. Detsamma gäller det hästarna för oss hästgalna människor, dem blir våra allra bästa vänner och allt detta är otroligt nog ett väldigt känsligt ämne för många, för djuren för oss har en sån betydelse för oss- mer än vi faktiskt tror.
 
För att få med den här känslan jag är ute efter behöver jag:
- Ha en passande musik till filmen, en med betydelse där man kan se och förstå uttryckelsen mellan häst&ryttare.
- Lägga till effekter och övergångar. På rätt plats vid rätt tidpunkt, tex zoomar du in långsamt mot ett öga, kan man övergå mjukt in till en annan scen. 
- En följande linje. Detta betyder alltså att man ändå ska följa en viss linje (kan ses som tema) där man Inte blandar svartvitta helscener(helbild) med helscener i färg. 
- För att få ett extra djup i din film kan du däremot ha en svartvit bild/tvärtom för att ha en detalj i färg. Som t. ex. jag håller i en ros där allt är utan färg utom rosen. Därför måste man se skillnad och kolla vad som passar in om det är detalj eller helbild i färg/svartvitt som du filmar. 
 

Ha med dig ett stativ, mycket stabiligare, bättre kvalité och tydligare bild blir det oftast då än en massa "spruddel" som brukar uppstå vid skakig hand. Jag har dock aldrig stativ då jag inte äger något eget, men det blir mycket bättre vid närbilder.
 
Tycker man det är roligt att filma och har kul under tiden man skapar den så kommer filmen bli så som man vill att den ska bli, endast viljan & fantastin sätter stopp. Vet att jag lagt upp dessa ett antal gånger, men här får ni förhoppningsvis lite inspo. Jag och min lillasyster kommer göra en innan jag åker hem, då kanske vi kan visa hur det ser ut när vi filmar och gör olika effekter. 



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback