AS BRA DAG!! kurs- carolina grudin

Hemma från stallet, har vart en helt otrolig dag. Är så glad och nöjd med alllt!!
<3
vi var 8 st som skulle vara med på kursen för Carolina Grudin, så vi delades upp i 2 grupper med 4 st i varje.
Jag och Erill va med i grupp 1 och repgrimma samt ledrep på, sedan var de bara ut i paddocken. Först pratade Carro om grunderna och vad man kan göra när hästen gör si eller så, och de som var så bra var att hon visade först med Tores häst.

De första vi skulle göra var att ha ett visst avstånd från hästen och sedan ge signalen ''viffta på fingret'' att han skulle backa, gjorde han inte de så skulle vi skaka lite lätt på repet, fanns de ingen reaktion då så skulle vi överdriva så att hästen backa. Jag och Erill gjorde de jätte bra när han fattat vad han skulle göra:-)

När alla klarat de så skulle vi få hästen att flytta bakdelen endast. De här var nog de klurigaste för oss i början, men med lite hjälp från carro förstod vi precis och allt flöt på. Jag sken upp hela tiden, och även fast de inte gick bra så var de som ''nu gör vi om'' så var de inge mer med de^^ Kan inte riktigt förklara med ord, eller ja jag orkar inte xd

Andra saken var avklarat och tiden bara flög iväg. Nu skulle vi få hästen att typ vika undan för tryck.. Man skulle stå vid bogen, backar hästen eller går åt sidan så ska man bara gå med tills den stannar. Sedan ska man ha handen ovanför mulen på sidan och först nudda håret lite, funkar inte de så ska man trycka lite hårdare mot huden, fungerar inte de så blev de muskeln och sedan benet. Tanken är att hästen skulle mjuka upp nacken genom att böja på den mot dig *haha förlåt men all text är lite rörig*
Vi klarade de på första försökerna åt både hållen, Erill tyckte de va lite för lätt... så lite mallig blev han haha;))

De vart lite jojjolek också, de va jätte kul och som allt annat mycket lärorikt. Jag stod mest och gapade när carro fick hästarna att göra massa saker^^

Efter första gruppen så var de andra gruppens tur, i den gruppen var Frida med i. Allt såg jättefint ut, iallafall när jag kollade...
Sen blev de lunch.

Efter lunchen så var de min grupps tur igen, de hade plockat fram en kompress, koner och stolar. Erill tyckte kompressen var lite konstig och lustig, men sedan stod han på den och lyfte upp den med munnen haha han gick typ och drog den med sig xd Eftersom han inte ville gå över först så fick carro komma till undsättning och de var alltså då han gjorde de.
När jag skulle få över han själv så stod jag snett framför honom, det hållet han skulle gå ''visade '' jag vägen med den handen om han inte gick dit då så vifta jag lite med repet mot hans bak så han gick i en cirkel så han fick möta kompressen i själva cirkeln. den metoden fungerade väldigt bra, men typ 2 gånger så stack han åt andra hållet så jag hamna typ bakom honom och drog. Jag gick så jag hamna brevid honom och skaka på repet och började om alla gånger gick super bra då.

När jag kände att jag var klar med kompressen och allt gick bra så gick vi till stolarna, då skulle jag få Erill att tränga sig mellan dessa 2 stolar. Jag använde mig utav samma metod och de gick de å. I början så tog han stolen i munnen och bärde på den tills han tappa den i marken hahahah xd Sen var de inge svårt alls;)

Sedan sa carro att jag kunde slänga upp en sadel på honom, så de gjorde jag. Jag skulle få hoppa upp och prova rida i repgrimma. Carro hoppade upp och visade hur jag skulle göra och hur jag skulle tänka, jag lärde mig hur jag ska få stopp på honom och sedan ska hans nacke kunna vridas åt båda hållen och typ ställa honom. De var något om inaktiv tygel, kommer inte riktigt ihååg men tror att de va när hästen står stilla och man lättar på tygeln. (eller i detta fall ledrep ;) )
Tyckte de va AS FRÄNT att jag satt där uppe på Erill, om man tänker så här.... sist så var de värsta kampen mellan häst och ryttare, de var allt annat än roligt när han bara tog bettet och gick dit han ville. Han är rätt envis, men vi är ändå precis lika i sättet.

Ja de är vad vi har gjort idag om ni förstod nått^^ Jag bara ler så fort jag tänker på de! så himla fränt, nu vet jag att jag kan vara bestämd... Erill tokade ju sig 2 gånger som jag skrev längre upp, men attans vad duktig jag var att få ''övertaget igen'' ^^

Innan min pappa kom så stod frida och gill och bråkade med scorri som inte ville gå in i transporten, han va hel galen och sprang över grönsaksland och gud vet vad. Men han kom in iallafall eller tillslut:) Lång text UTAN bilder, höhö grattis till er som orkar läsa er igenom den.





Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback