Träning hos Tess!

(lång text om dagen hos Tess)
Nu är jag ÄNTLIGEN hemma
, trött och ont i mina ben. Jag och Rodi har haft en helt fantastiskt rolig dag, tror detta har vart det roligaste vi gjort tillsammans!
Började dagen med att åka till stallet, så vaknade klockan 6. Packa in allt i transporten, så vi körde väl från Karsbo vid 7tiden.
Tog 2 timmar att åka till Götarsvik och det var verkligen ett ställe man ville bo på, stor alle och stoor grind in till gården, sjön en bit bort, stort ridhus, paddock och allt man kan tänka sig. Vi har blivit 2 lag i Edda nu, så det första laget red först, dock var två borta en från varje lag. Jag, Freja, Tilde kollade på medans och pratade lite innan vi fixade våra hästar.
När dem andra väl ridit klart så var det våran tur, vi red som en lektion i paddocken, en STOR paddock kan jag säga att den var. Mycket yta och plats;) Tess gav mig tips med Rodis skritt, hur jag kunde länge den, dels genom att tänka att han ska "gå långt" och ge han mer energi och framåtdrivning. Svårt att förklara med ord.
Sen red vi på en volt, där skulle vi ställa hästarna inåt och vid medellinjen flytta för skänkeln, och sedan ha hästen böjd åt motsatt håll. Red vi i vänster varv, skulle hästarna vara böjda/ställda åt höger osv. Väldigt nyttig träning, och dem fick inte "ramla in" i mitten. Sen skulle vi "skröllta" (stavning), det är en väldigt bra och jätte jobbigt övning för hästarna där det krävs mycket drivning. Det är när man ska föbereda hästen för tölt, man ska hamna mellan skritt och tölt. Det var jätte bra för Rodi, då det började hända något där bak och han fick med bakbenen med mer energi fast vi gick i samma tempo.

Därifrån skulle vi komma upp i arbetstempo/korttempo tölt, vilket är Rodis mindre bra sida i tölten, men idag visade han hur duktig han är i kort tempo också:) Tess var noga med att vi formade hästen för spåret, våran sits och speciellt skänklarna. Det jag ska tänka på är att ha jämn tygelkontakt, och styra mer med skänklarna och vikten. Jag och Rodi skickades ut på 4-kantsspåret för att komma i arbetstölt och sedan på långsidan tölta med lösa tyglar, gick ganska bra faktiskt:))
Vi red även ett program, typ som tränings tävling där Tess kom med poäng och tips. Jag& Rodi fick tölt, och skulle rida ett varv i eget tempo. Där var meningen att vi skulle köra ökad tölt, men blev en blandning mellan rollning, passtaktig, och mellan tölt typ x) Sen ett varv i arbetstempo vilket gick jätte bra!!

Vi red sedan upp mot ridhuset, men eftersom grannen var där så hittade vi på lite övningar ute så länge. Vi hade dem som inte red, som fick vara levande koner så skulle man rida slalom igenom med en hand, vi klarade det fast mindre bra i tölten... då tog han nästa "kon" hähä:)  vi körde som ett flagglopp, fast med levande koner och en handduk- snacka om att använda fantasin- vi började i skritt, sedan vart en blandning mellan tölt/galopp och efter de ökad tölt. Missade inte en enda gång, Rodi ägde ju på detta, kände mig även lite smidig när jag sträckte mig ut i farten;)
Efter de gjorde de som en fyrkant som man skulle rida in i, sitta av hästen och ta upp stigbyglarna, "säga åt" hästen att stanna, gå ett/två varv runt hästen utan att han går eller rör sig, sedan sitta upp utan att han går iväg. Sista gången så fuskade Rodi lite när jag skulle sitta upp, annars gick det SUPER! Sista övningen var att rida in i fyrkanten, rygga rakt bak och sedan fram, lite svårt men sen gick det helt ok, och ja sen skulle vi släpa en spade från hästryggen och se hur den reagera:)

Väl inne i ridhuset travade man över några bommar ca 5 st, red till kortsidan och stannade precis framför en bom, där skulle man säga vilket ben (vänster elr höger) hästen går över med först. Blir det fel får man 0 poäng. Direkt efter kommer man upp i trav/ galopp, hoppar över ett kryss och sedan ett räcke. Rider mot ridhusets dörr(som förövrigt var stor och tung) öppnar den och sen är man klar. Rodi hoppade som en stjärna nästan, och dörren fixade vi galant, dock inte på första försöket då det var lite klurigt hur vi skulle få upp den^^
SÅÅÅ KUL DAG! Därefter tog det 2½ timme att åka till stallet igen. Nu är jag TRÖTT..

Fler bilder från hoppningen/öppna dörren osv kommer när mamam kommit hem




<hörde att du skulle flytta , vart ska du flytta? :/



(Svara gärna i ett inlägg på bloggen.)

2012-04-16 // 20:41:58

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback