åter igen till tänkandet...

Jag är lite utav en tänkare, mycket av mitt tänkande är 98% om hästar. Av dessa 98% tänkande kring hästar är minst 49% tänkande kring träning skulle jag tro så nu efter mycket tänkande så tänkte jag skriva upp lite planering kring Rodis träning. Detta kommer dock inte ha speciella dagar då jag åker ut när jag känner för det och det beror även på hur vädret är.
Rodi är som sagt verkligen en läromästare, men han är väldigt speciell och hans beteende är olika för varje gång i ridningen skulle jag säga. Ena dag är han lat, smiter från arbetet lite och andra dan kanske han är super pigg och framåt, den tredje dan kan han vara ett mellan ting medans den fjärde dagen nästan lite för stark. Ja så som jag uppfattat honom denna vintertid så är han ett litet allt av allt humör, man rider honom på det humör han känner sig på. Förstår ni vad jag menar? Men alla gånger är han väldigt gó och charmig.
Satt som sagt och klurade ut, vad skulle han tycka var roligt? och vilka dagar skulle det passa?
Riktigt Dressyrpass - ett lite mer noggranna ridpass i dressyren där både jag och han får jobba, skänkelvikningar, bak och framdelsvändningar. Vi gjorde nån skänkelvikning idag vilket är bra för stela hästar, de mjukar upp lite. Och ja, göra det "vanliga" i dressyren.
Uteritt- såklart när det är lite finare väder, kan vara bra för mig att se olika sidor utav honom då jag hört att han blir jätte pigg och lite stark när man rider i grupp. Dessutom gillar han att rida ut & jag också för den delen, det är jätte mysigt!
NH/Markträning- Jag tycker att det kan vara jäääätte tråkigt ibland, men Rodi verkar kunna det mesta och tycka det är kul så har lite lekar i huvudet som ja själv också skulle tycka var kul. Sen måste Elin lära mig/ oss(?) de där med att flytta frambenen;)
Markarbete/barbackaridning- Bara ha kul med bommar osv, träna sits och balans.
Rida i grimma/reprimma barbacka- skulle jag tycka var sjukt kul, och Rodi är en av få hästar jag verkligen skulle kunna göra ALLT på. Har ridit på honom 2010 väldigt mycket, och även lektioner för Elin och han har alltid vart den snälla killen som bara gör allt.

Sen finns det ju massa mer man kan göra men har insett nu hur långt inlägget blev. Har ni några ROLIGA övningar mm man kan göra på en häst som i stort sett kan det mesta och "bara" gör det?:) Dessa träningar jag lagt upp är ju inte så avancerade utan något de flesta gör till vardags.




Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback