Don't Worry, Be happy

En vanlig sak man ser/hör idag bland häst folk är att man bedömer hästen i förväg, antingen till det positiva eller negativa. Nån kanske berättar eller så får du bara syn på den och får en blick av hur den är. En kompis till mig såg en häst på gården en gång och tjatade i veckor hur gärna hon ville rida hästen, hur rolig han lät va osv. Men när hon väl suttit upp och vi ridit iväg så slutade det med att hon i storsett Hata hästen för han förstod inte vad hon ville?
Vi bedömer i stort sett hela tiden ''den hästen var fin, den var ful, den skulle jag dö för, den skulle jag aldrig i livet köpa'' men tänk att den fulaste hästen enligt dig kanske är den mest begåvade i hela flocken.
Jag har ofta en förblick över hur jag så gärna vill och önskar att just den hästen ska vara, så fort jag ser hästen jag ska rida för t ex första gången bestämmer jag i förväg Hur det ska gå men jag har Aldrig dömt en häst för hur "ful" den är. Tycker alla hästar är söta och fina, dock kan ju vissa vara snyggare men ingen häst är ful!
Första gången jag träffa Rodi och skulle rida på honom var jag så säker och trygg, hela han såg så ofarlig och vänlig ut som en liten nallebjörn och jag har oftast rätt när det gäller hästars uteende.
Jag bemöter folk hela tiden som säger att deras hästar är dumma och fula, de kan ingenting och ingen vill ha dem. De tror att våra fina hästar är några leksaker man bara kan sälja runt Hela tiden och behandla som an vill?
Sånt blir jag väldigt besviken över.
Tänk vilken positiv känsla man skulle få för en person som kommer in i ett stall med ett leende, inte bedömer hästen för hur den ser ut och säger '' det löser vi, det fixar vi'' och går in med en positiv inställning hela tiden, det är viktigt för mig.... men ändå är jag inte alls lika positiv som de flesta;)

Det jag vill komma till är att jag tycker fler borde rida hästen först innan de skaffar sig negativa inställningar och om de inte gillar hästen så kan man alltid försöka förbättra sin relation med hästen och göra roliga sker tillsammans!




Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback