Åsiktsinlägg,Islandshästvärlden- dyrt att tävla!

Färre och dyrare tävlingar med islandshästarna? Ja, så skulle nog jag säga det. Vi som rider island, tävlar kanske varannan månad och ibland får man vänta jätte länge eftersom att tävlingarna är dels utspritt lite här och var dvs oftast väldigt långt bort, man -ialla fall jag- kan inte tävla varje månad heller om jag skulle känna för att vara flitig medans det är tävlingar i närheten, eftersom att en tävling kan ligga på 500:- Ska man ha box/ spilta så kan du räkna med 500+ , sen är det ju mat, transport/resa, och ska man bo kvar under en dag säger vi så har man hotell att betala. Nu är det inte såhär att man bokar tex hotell varje gång man ska tävla, bara om det är fler dagars tävling. Men bara en dagars tävling kan kosta väldigt mycket, ibland tillkommer även en slant på grenavg.
Jag som satsar på tölt med Rodi, tävlar kanske en gren och bara det "kostar skjortan", ca 500 spänn för en vinnande rosett (förhoppningsvis(;) det är faktiskt mer än folk får för sig.

Dem som tävlar med ponny alt. storhäst, är det troligen dressyr, hoppning eller fälttävlan många satsar på. Brukar finnas "månadhoppet" på ridskolor, och känner även ett flertal som tävlar nästan varenda / varannan helg. Dem får rosetter gång på gång, medans vi verkligen måste förtjäna en rosett, blankett eller vad det nu är. Vill inte tracka ned på er ryttare som tävlar med ponny/storhäst, detta är enbart från mitt synhåll. En tävlingavg. brukar ligga på 150:- så vitt jag vet. Kan förstå hur kul det kan vara om man vill satsa högt med sin häst, tävla mycket och ligga på topp. Jag önskar själv att vi i islandshäst världen hade fler tävlingar för island och inte så skyhöga avgifter!

Ni tar Grönt Kort, vi köper Ryttar licens. Du som tävlar hoppning, dressyr/annat får gärna komma med konstruktiva åsikter, och berätta lite mer:) Det jag vet är att ni måste ha Grönt kort för att tävla när man fyllt 13år(?), får ni betala något för det? Vi islandsryttare får betala för Lätt klass 200:-, Öppen 500:- och Nationell 700:- och det räcker i ett år, sen måste vi beställa nytt, man kan dock beställa halvårs också, finns lite olika varianter. Ju högre klass desto högre blir priset.

Jag tycker det är en väldigt tråkig sak som gäller, en negativ sak i islandshäst världen. Men samtidigt har jag hört att många klubbar har gått back och måste tjäna på det också, det kan jag ju förstå. Man behöver ju inte ha lika många tävlingar och vara så aktiva som dem som annordnar dressyr, hoppning osv, men jag hoppas det kommer bli ändring så kanske fler är villiga att delta!:)
Jag undrar varför det är så? Varför ska VI ha färre tävlingar, dyrare tävlings avgifter, betala så mycket för licens och allt vad det är? Vill man verkligen tävla så måste man lägga dessa pengar, när man i själva verket kunde spara en liten slant från de dyra kostnader och lägga på utrustning. Har ni bra svar, kommentera gärna. Kom med era åsikter, skriv gärna:)



» L

Vi(storhäst/ ponny) måste ha Grönt Kort för att få "tävla" på klubbnivå, blir de lokala tävlingar krävs Grönt Kort + Ryttarlicens, går man upp högre klasser- tex. regional behövs Grönt Kort, Ryttar licens och Hästlicens, även här är det ju högre ju dyrare, även vi lär lösa licenser varje år medan Grönt kort tar man 1 ggn och det räcker hela livet ;)

2012-04-03 // 21:00:35
» Frida

Har för mig att grönt kort kostar 200 kr :)

2012-04-03 // 21:26:36

Juste, så ni har de inte så himla jobbigt som ni tror!

2012-04-03 // 21:30:27
» L

Jag tog Grönt Kort för 300kr men då för att klubben hade "specialpris" i vanliga fall kostar det runt 1000kr ;p

2012-04-04 // 10:20:50

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback