Dagens ridning& stall♥

Vi åkte till stallet så vi var där till kl 10. Tog in Rodi och Birre direkt och så red jag och F ned till sjön för att fika, var så kallt så vi blev inte direkt kvar där länge utan red lite i paddocken. Jag red barbacka på Rodi, han var så duktig som vanligt.
Fanny red Birre, ställde mig i mitten och sa vad dem skulle göra och hur då F inte kan så mycket. Satt bla. dit spöt mellan hennes händer så hon skulle sitta stilla och inte låta tyglarna glappa. Känns lite annorlunda att säga åt andra vad dem ska göra men hon lärde sig en hel del, och det är väl bra:) pratade en massa och visade henne hur man kunde göra lite lösgörande övningar och att man alltid strävar efter en lösgjord häst när man rider och lite sånt, kul att lära folk något nytt tycker jag.

När vi kom till stallet mockade vi och sedan hämta jag Pjalfi. Borsta honom och gick ut till lilla paddocken. Tränade på att flytta fram- och bakdel samt rygga, på vänster sida var han sjukt reaktionströg men efter han fattat var han skulle göra när jag la ett litet tryck på det stället. Han skötte sig väldigt bra. Innan jag började att longera så tog jag longerings spöt och kasta över honom, vifta över honom och "slog" lite i backen, han reagera inget utan tänkte efter ett tag " jahaaaa är det ett spö du har där?" väldigt cool häst!
När vi longera gick det bra i början men sedan så vände han sig innåt, då ska jag fram och få ut honom igen, då bara backa han och försökte vända sig utåt, tog ett litet tag innan vi hamna på rätt spår igen. Gäller att vara envis och visa Pjalfi att man inte ger upp och att det är jag som bestämmer. La dit en bom så han fick lyfta lite på hovarna också, väldigt nöjd över idag ska vi vara:) Bara att fortsätta på samma spår och lära känna varandra mer så tar jag mig upp på hästryggen när vi båda känner oss redo. Tror det blir enkalre när man lär känna varandra, speciellt när han har sån egen vilja:)

Efter de så promenera vi med Dimma och Birre, och sedan gick jag en sväng med lilla Skvetta. En väldigt bra dag i stallet, älskar dessa djur!


Fin blogg! :D Följa varandra via bloglovin?

2012-04-04 // 21:56:49

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback