Ridning på Blika- min passhäst:)

Haft biologi och engelska idag, fast vi fick mest böcker och gå igenom kursplanerna. Så det var ju inget speciellt med det. Har spånat boxar, fått våra passhästar och ridit idag. Alla fick inte rida sina p-hästar, men jag fick göra de. Blika heter hon, är nog en utav dem minsta islänningarna här och är en fux med stjärn. 4-gångare. Har som ett litet oskyldigt ponny huvud, väldigt liten och nätt! Nu har dem just kommit tillbaka från betet så lite tjocka får man va säg;)
 
Jag förväntade mig inte så mycket då det är första gången jag rider och tar hand om henne. Hon ska in på koll hos hovslagaren imorgon i stallet ovanför, hon har haft röta eller något sånt så ena hennes hov har dem skurit upp. Bra att hovis kollar hennes framhov:) Vi red för Ullis i ridhuset, det var vi 5 Gym1 islands elever samt 2 island elever från Hästkö som ska rida med oss. På Blika måste man låta henne jobba lång och låg form för att sedan trappa upp, vart helt chockad när Ullis sa att hon var A-klassad i tölt. Alla bara gapa, hon ser INTE ut som en "sån" häst. Men det är ju kul;)
 
I traven vart jag jätte paff, en sån energieknippe och bara rusa fram, då vill man gärna korta upp tyglarna men istället ska man länge dem, bara andas och ta det lugnt och lägga till nån volt om hon ligger på. Tillslut slappnade vi båda av och fick en riktigt fin och mjuk trav, jätte rolig häst då man inte bara satt och åkte på, man fick verkligen jobba.
 
Sen skulle vi rida först i skritt från C-E snett igenom, länga skritten och halvägs in skulle vi korta den så dem automatisk faller in i skänkelvikning, lika vid A-B. Efter vi fått koll på det så gjorde vi samma övning, men precis när vi kommit ut ur övningen så tölta vi. Blika ville mer än gärna tölta i öppna så fick släppa ytter och hålla kvar henne från skänkelvikningen och därifrån få fram henne, så man hela tiden håller formen och driva framåt.
Tycker Ullis var jätte duktig instruktör, hoppas vi får ha henne flera gånger! Blika var så duktig, en häst jag verkligen fått upp ögonen för. Var så kul också för att fick bara positivt om min ridning och hantering av Blika, det enda Jag ska tänka på är att slappna av i knäna så jag kan trampa ned:)
Tyvärr ingen bild på henne idag.
 



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback