Hur jag tänker när jag är bland hästar och när jag rider.

Jag tycker det redan från det att man hämtar hästen från hagen försöker se vilket humör hästen är på, det brukar man oftast märka. Pigg, seg, överspänd osv? Då kan man oftast fråga sig själv " Ja nu är han överpigg, vad ska jag göra?" tänk allt först, om hästen är väldigt pigg så brukar jag löslongera hästen innan jag sitter upp och rider. Jag brukar oftast sadla och bara rida, har hänt en gång att var sjukt pigg att jag kände mig lite frågande kring vilken kontroll jag hade på hästen. Tog av sadeln och så fick han springa av sig, sedan slängde jag på sadeln igen och red som inget hade hänt.
Så alltså, bland det första jag tänker på är att försöka se & tolka hur hästen är i beteende. Oftast är dem glada, oavsett om dem är lite lata;)
Jag brukar oftast ha en eller flera idéer när jag rider/ska rida, så jag inte kommer ut till tex paddocken och bara "rider runt"., Att känna hur hästen är, det gör man ju. Ibland kanske det känns som "nej det här funkar inte, det går inte" och ibland tvärtom. Jag är absolut inte ute efter att ett ridpass ska bli perfekt, då regel nummer ett i min värld är att när man rider måste man ha kulkulkul. Man behöver inte sitta och nöta på hårdträning, utan det är väldigt bra att man varierar oavsett om det oftast blir i paddocken.

När man är bland hästar finns det även vissa saker man hela tiden måste tänka på, att vara lugn men samtidigt bestämd, Inte stessa och bara se det positiva i det hela. Hur arg, irriterad eller besviken man än kan bli ibland så säger jag till mig själv att bara ta fram det glada hos mig, vilket funkar hur bra som helst! Jag har jagat Rodi i hagen i över 2 timmar, ett tag var jag bara ledsen men kunde inte ge upp... börja tänka på något annat och insåg hur töntig han var, så jag skrattade åt det, tog det som det kom. Rodi vart lite överraskad och fick då tag på honom;)

Här är några av många saker jag tänker på när jag är bland hästar, och när jag rider:) Hoppas ni förstod lite utav det jag skrev, om det var lite förvirrande.




Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback