Vilken grymt bäst häst!!

plusgrader ute, solen skiner och snön smälter... nu börjar det lukta vår!
Jag gick ut i hagen för att hämta Rodi, till min förvåning kom han springandes mot mig, stanna upp och fortsatte att gå till mig. Han böjde ned huvudet så jag kunde dra på han grimman. Helt otrolig känsla, inte nog med att man får sån energi av detta vädret, man får sån energi och sån glädje när han kommer till mig och inte springer ifrån mig. Det gjorde mig hur glad som helst och lilla Rodi såg såå nöjd ut när han fick massa pussar och havre.
Red i paddocken idag, var så himla varmt så red i tjocktröjja. Jätte skönt väder alltså, minns knappt senast man kunde rida utan tjocka jackor;)
Började med att jag skulle flytta en pall, Rodi kastar sig och there we go. haha så fick inte tag på honom i paddocken... haha hur fasen skulle detta gå var min första tanke. Men som tur var, fanns Krister till hands och jag kunde fånga in honom igen. Släpper honom aldrig igen;) Men han brukar stå så fint och stilla... så jag bara antog^^
Nu var jag fast besluten, nu jäklar skulle vi jobba. Börjar i skritt längs fyrkantsspåret, gör halt då och då. När det inte blev halt direkt, rygga vi. Blev volter längs varje hörn också i början. Gjorde lösgörande övningar också, jag ch Rodi kom tillsammans på en ny metod på övning då.. jätte roligt. Vi rygga, sedan skänkelvikning, rygga, skänkelvikning så det blev som ett slags mönster, det tyckte vi båda var kul.

Jobbade sedan på en stor volt, först i skritt då. Gjorde halt vid medellinjen så alltså blev det två gånger varje varv, rygga och kom fram i skritt. Behövde bara tänka "rygga" så gjorde han det, kändes hur bra som helst. Vi kom upp i trav, han var väldigt väldigt fin i formen och var ställd innåt, dressyrhästen;) Nej men sedan gjorde vi samma sak, var tvungen att forma volten lite mer denna gång med ytterskänkeln då han gjorde volten större och större. Han har en väldigt fin och stor trav!
Gick hur bra som helst med halt.
För att göra något annat än att vara på volten så kom vi ut på fyrkantsspåret och jobbade nästan på samma sätt, och kom in på volten längs bort och gjorde detsamma.
Gick hur bra som helst och han var jätte duktig, vart så stolt så. Tänkte "galopp" och han gjorde galopp i det tempo jag ville, då hade vi innan gjort halt, rygga och komma upp i galopp. Oj vilken snygg galopp, jätte stor och det kände verkligen som han tog i från rumpan och fram. Gjorde halt från galopp, vilken från en början var lite " ska jag stanna, eller ska jag gå något steg till?" så då när vi gjorde halt rygga vi. Vart mycket enklare att göra halt då.
Avslutade med att ta tölt ett varv i båda varven, SHIIIT vad bra det gick! så himla snyggt!! satt där på hästryggen och tänkte "shit.... han är grym", ni skulle sett tölten, bad honom tölta lite fortare och jag släppte på tyglarna och lät han tölta på. När det gick bra slutade vi och gick upp. Där väntade lite mat, uppskattades mycket av Rodi:)






Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback