Ett litet framsteg, är ett stort framsteg

Nu har jag ridit Rodi i några månader, och jag ångrar inte en sekund att jag börja rida honom igen. Han har lärt mig så otroligt mycket nytt, det är ganska häftigt att hästar som inte ens pratar vårt språk, och som vi ser som underbara djur faktiskt kan lära oss saker. Det brukar oftast vara tvärt om, vi lär hästen.... hur den ska göra, tänka, flytta för tryck, signaler osv. men i detta fall så har Rodi lärt mig väldigt mycket på senaste tiden.
Nu menar jag inte att han vart som en ridlärare och försökt visa vad som är rätt och fel, man måste tänka lite logiskt också;) Han har lärt mig vara en lugnare ryttare, kunna vara lugn och sansad när det går dåligt och försöka på nytt. Rodi trivs bäst med lugna ryttare- det gör nog dem flesta hästarna- och jag har inte hjärta att bli sur när det går dåligt, det är ju inte hästens fel. Rodi är en sån fin kille, som gör en så glad och man frågar sig själv " varför har jag ens en anledning till att bli sur?", han får mig att bara skratta bort det dåliga och försöka på nytt! När jag menar med att jag inte var lika lugn innan, menar jag med att jag blev frustrerad när det inte gick nå bra fast det egentligen gick hur bra som helst, jag hade bara så höga krav på mig själv! Jag har lärt mig vad som är rätt och fel i saker och ting, och kan ta egna beslut, jag är mer säkrare...
Jag har nu insett hur bra det går när det går bra i speciellt ridningen, jag ser det mesta som positivt och blir en mer glad person när jag inte ställer så höga krav på mig och varje litet framsteg ser jag som ett stort, och tänker "f*n vad bra vi är!". Det handlar om att både häst och ryttare visar kärlek och respekt till varandra, lyssnar och ser saker i ridningen som andra inte ser/förstår. Kan säga redan nu att alla mina läsare inte förstår vad jag menar med denna text, medans någon känner likadant...
Rodi betyder så mycket för mig, och kommer alltid vara en häst jag bär med mig i minnet väl♥ Jag ser fram emot att skapa många fina minnen tillsammans, han är en riktigt fin vän!



Betyder Rodi något på isländska eller är det bara ett namn? :D

2012-03-08 // 15:21:14
» Linda

Ett litet framsteg är ett stort framsteg kan jag gott hålla med om! För så är det, små framsteg är inte BARA det är så mycket mer och har sådan stor betydelse.



Sv: Haha ja hon är tjusig i det där gröna täcket. Tänker på ett äpple så fort jag ser henne ^^

2012-03-08 // 19:23:12

Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback