Forsen- Elin & Atli

Lektionen på Forsen idag var hoppning, idag fick jag en ny häst att rida på- Atli. Var jätte länge sen jag red honom, red honom när jag praoa där och han var lika sprallig som jag minns honom. Vi red först i trav på fyrkantsspåret och vid mellan linjen på lång och kortsidorna skulle vi göra halt och efter det gjorde vi samma sak, fast istället för halt skrittade vi.
Efter det så skulle vi galoppera på kortsidorna, trava på långsidorna och gå ned till skritt på både kort och långsidorna på mitten. Atli är ganska tungriden men jag tyckte det gick bra idag, ibland blev han väldigt stark men jag kände hela tiden att jag hade kontroll och kunde styra&ställa hur jag ville. Efter ett tag så lyssnade han väldigt bra.

När hästen hade värmt upp så skulle vi hoppa 3 studshinder, kommer man från vänster varv så var det första hindret ett kryss, efter krysset var det massa uppställda sockerbitar och efter det så var det blåa stora tunnor. Atli vägrade en gång på tunnorna, det var mitt fel som inte drev på ordentligt och han började svänga ut, medans jag skulle svänga in mot hindret men insåg att vi skulle köra rakt in i hinderstödet så haha ja, det vart som de blev. Annars gick det jätte bra, vissa gånger hoppade han jätte fint på alla 3 hinder och kom perfekt in, och andra gånger så vart det - han har jätte kort galopp- var det lite tajt mellan galoppen och hindret så vart rena rama skuttet:)
Det var jätte kul att hoppa med Atli, det som var så roligt är att han inte hoppar perfekt direkt- missförstå mig inte nu- jag tycker inte det är så kul att hoppa med en häst som hoppar alla hinder, och gör allt helt "perfekt rätt", utan lite utmaning lär man ju få^^

Vi red också utan stigbyglar i trav, och galopp på en volt. Ja, vi gjorde en hel del idag. Juste, höll på att glömma... vi var ute på ovalbanan också, vi skulle galoppera och se om det var rätt galopp. Men vi skulle trava till början av långsidan och fatta galopp där, då hästarna oftast fattar rätt galopp i hörnorna, därför skulle vi träna på att fatta rätt galopp på raksträckorna och säga om det var höger eller vänster galopp. Vi red i vänster varv. Vi fick höger galopp varje gång:p
Inte säker på att jag fått med något, skulle inte förvåna mig om jag glömt något men ni vet ju på ett ungefär vad vi gjort idag, mer utvecklande text orkar jag inte skriva;)
Så dagens ridlektion på Atli var som vanligt sjukt kul, älskar att rida för Frida! Hennes lektioner är inte den andre lik, så roliga!!



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback