Ridlektion på Forsen

Ikväll var det ridlektion på Forsen som gällde, vi skulle rida barbacka och jag fick rida Gordon idag igen. Vi travade nästan hela tiden idag, det var ganska jobbigt till en början och svårt att hålla balansen, jag är ju så van med Rodi som är jätte mjuk och svankig så man sitter jätte bra men har ju inget att skylla på egentligen haha;) Får träna min balans ännu mer helt enkelt!
Vi travade på fyrkantsspåret och sedan red vi i trav på en stor volt, man svängde in vid B så volten vart vid mitten ungefär. På denna volt skulle vi trava över 3 st bommar som låg som på bilden nedan. Meningen med övningen var att vi skulle rida mitt på bommarna, varken längre ut eller rida snett utan mitt på. Vi skulle kunna styra hästen i olika tempon och gångarter, i det här faller trav och galopp. Det gick jätte bra tyckte jag, ibland kom vi lite snett och för långt ut men annars gick det hur bra som helst.
När alla kommit mitt på så fick man göra samma sak men nu i galopp och det gjorde jag och Gordon, man var tvungen att driva jätte mycket för att komma upp i galopp och hålla kvar den.. var ganska svårt och det vart typ tölt över bommarna. Nu skulle vi över bommarna, sedan på långsidan efter C så skulle vi galopera och sedan trav och in på volten igen osv. Tog då spö, behövde inte använda det får istället vart han ganska pigg.

Vi hade lite teori på hästen exteriör också, väldigt nyttigt för jag kunde inte allt vi gick igenom:) Det är det som är så kul med Fridas lektioner, hon blandar alltid in teori och berättar varför man gör dessa övningar, vad det är bra för osv.
I slutet så trav hoppade vi ett kryss, och sedan höjde vi krysset och kom i galopp och hoppa. Det är så kul att hoppa barbacka! Nästa vecka blir det hoppning, längtar as mycket!:)
På bilden nedan kan vi se hur vi red, om ni förstår något.. Paint skills...



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback