Dax att få fram det..

(långt upprörd text)
Läste ett inlägg
Nellies Berntssons inlägg om att det inte är schysst mot hästen att rida utan sadel och träns, "hästarna är inga cirkus djur man kan flamsa runt på". Blev riktigt ledsen och upprörd över det inlägget, och jag vet att fler tar upp detta på sin blogg. Jag tycker som såhär- Har du en åsikt som du VET att folk kan reagera start på, ta inte upp det, speciellt inte när du är en stor bloggare! Finns mycket jag vill tilläga men tycker det räcker med denna långa text...
 
Hästar är inga maskiner, det krävs tillit från häst och ryttare för att ens kunna leda hästen i grimskaft, eller gå ännu längre som att sitta upp på dem. Hästar är flyktdjur, deras fiender hoppar upp bakifrån på ryggen och attackerar dem tills dem sedan blir föda för något annat djur förr när dem var "vilddjur". Tänk er då oss människor som ska sitta upp på hästen, som är väldigt uppmärksam på saker i dess omgivning, hur mycket tillit det krävs- dem tillåter ändå Oss sitta på deras rygg, hoppa över  hinder och göra en massa saker med dem som egentligen är helt onaturligt för dem, som vi omvänt. Vi har tagit dem från deras naturliga miljö, och här sitter en liten tjej och säger att allt är oschysst mot hästen inprensip?
 
Att träna NH-natural horsemanship-, frihetsdressyr och allt annat, har hjälp mig väldigt mycket, öppnat upp ögonen för hur vi ser hästen på för sätt, dess rörelse och uppmärksamhet på kommando. Med Rodi har jag låtit det tagit tid, och jag har spenderat många timmar på att det ska bli han och jag, att han litar på att jag ALDRIG skulle göra han något illa. Han är svårfångad, du kan inte komma fram till han hur som helst, du kan inte göra vad som helst med honom utan att han har lika stor förtroende för mig som jag har för han. Vi kom till den punkt där vi kände oss redo, hoppa utan sadel, utan träns med enbart halsring över ett inte så jätte högt hinder.Det är ett Stort steg som många absolut inte hade klarat av. Det är en sån mäktig känsla där man sprudlar av känsla, att hästen tillåter en till att göra detta. Jag bär alltid hjälm och flamsar absolut inte runt, så jag förstår seriöst inte "klappen på axeln" med Nellies inlägg? 
Man kanske ska fråga sig själv vad som är naturligast för hästen också, det är väl ändå om vi nu ska gå in på detaljer mer onaturligt för hästen att ha ett bett i munnen och massa extra utrustning...Man måste själv kunna bedöma vad som är okej och inte, man behöver inte ha massa inspänningar och sporrar om vi nu tar ett exempel för att vara "extrema".
 
"säkerheten ska alltid komma först, man måste visa hästarna respekt", Ja säkerheten är viktig, jag bär alltid hjälm när jag rider, vilket är en billig livsföräkring och det är dessutom dumt att rida utan. Alla som håller på med det här rider dock inte utan hjälm, så är det verkligen inte och jag tycker det är SYND att så många har tokiga uppfattningar om att verkligen ha tillit mellan häst och ryttare- vad är det som är så fel, förstår inte..
På vilket sätt visar vi inte hästarna respekt, för att vi inte slår dem? kanske för att vi inte använder sporrar på dem? 
 
VARFÖR skulle man inte kunna rida sin häst ordentligt utan utrustning, det är ju inte utrustningen som skickligheten sitter i utan i de signalerna man ger hästen. 
Blir ännu mer upprörd när läsare som inte har någon aning om detta bara håller med, just för att hon är en stor bloggare. Nej, jag hoppas verkligen att det är fler som tycker det är helt knäppt hur man kan tänka och jag HOPPAS att du Nellie nångång läser det här. Alla får har olika åsikter men jag tycker det är hur fel som helst att lägga ut något sådant och "hänga ut oss" för något du inte verkar ha någon aning om. Punkt och slut. 
 
 




Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback