Det är tufft å va stallbrud!

Jag måste vara en riktigt bra vän alltså, får inte göra något i stallet men ändå har jag tagit på mig 5 hästar. Vill ni veta varför? Jo för jag själv inte velat stå i deras situation och inte få hjälp när man som mest behöver den. Been there, seen it.
I stallet today så började vi med att vi fick klippa Gambri, tog 1 och en halv timme att göra, vi fick lära oss hur vi skulle klippa då vi måste göra det på våra egna p-hästar. Sen red vi.

Minns ni "den där" hästen jag skrev om förut- den stora bebisen som inte ville gå upp på vågen? Gandalf fick jag premiär rida för på lektionen. Han har blivit lite riden, skrittas och nån har ridit ut på han men detta var hans första lektion på Wången och Sara ville se lite hur han var. Toti har även ridit SM i femgång på honom, den ni, det kan man inte tro!

Gandalf hade väldigt vägvinnande och bestämda steg, väldigt grov häst där saker sker på hans sätt om man inte är bestämd. Han var väldigt tungriden, låg på bettet så jag åkte fram, men när han väl lossnat såg det riktigt fint ut. Han sprang i typ tölt/grisepass i början vidare till galopp, fick jobba på mindre vilt och bara vända hela tiden för att få honom att stanna och visa att det inte sker på hans villkor. Ganska het med andra ord. Han började också trava vilket var en "wow"-upplevelse, stooor, luftig och jätte flott trav! Fick sedan halva ridhuset för mig själv att jobba på, flytta fram och bakdel, göra halter och rida självständigt så jag känner att han gör som ryttaren vill och inte tvärt om. I slutet skulle vi prova få fram han i tölt- i det tempot jag bad om och smyga fram. Gjorde halt, flytta bakdelen och när han lossna smög vi fram i tölt, vart stor skillnad så vi nöjde oss med det idag!

Jo och sen hade ja ju massa hästar jag tagit på mig. Först är det ju Blika som är min p-häst, & Bella är sjuk så har hand om Valsa, Amanda åkte hem idag så har hand om Thengill, Carro åkte också hem idag så har hand om hennes p-häst/träningshäst sól samt hennes egna häst Brá. Så fulla muggar, imorgon ska jag upp tidigt och fixa åt Brá, på em blir det att longera S.Ymir och kanske longerar Brá också.

Bild på när vi klippet Gambri, på Gandalf i ridhuset och när jag hämta brasan från hagen:)




Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback