Att tänka på vid frihetsdressyr

Täntke ge lite tips när/om ni tränar frihetsdressyr. Det allra viktigaste när du tränar, oavsett lös eller med ledrep så ska hästen veta vars du är, hästen ska vara ställd innåt mot dig. Detta kan vara lite svårt i början, därför måste du kunna läsa av hästens kropps språk som jag hela tiden tjatar om. Läsa av öron är ett bra exempel! Jag brukar om jag inte känner hästen väl, börja med ett rep som jag bara håller i... repet är helt löst men just för att lära hästen i början vad som är rätt. När dem blir ofokuserade betyder det oftast att "åh hej kompis, eller åååh gräääs" vilket dem då kan vända huvudet och vips så är hästen borta. 
 
Nått som också är väldigt viktigt att tänka på är att likaså som vi människor har våran "bubbla" så måste vi tänka på att hästen också behöver få behålla sin "bubbla". Varken vi eller hästen ska göra intrång. Har man en häst som gillar att gå nära så använder man sig av olika övningar så som att den skall flytta framdelen, helst utanför varandras bubblor för att sedan bara kunna ge ett kommando för "nu är du för nära". Det är så sjukt viktigt då vi tycker att hästen inte får komma få nära oss, men vi får komma nära hästen. Man måste liksom kompromissa så funkar allt:-) Sen kommer man ju innan för bubblan ofta när man tränar trick och så, men så länge man respekterar så kommer hästen gå med på det. Det märker man oftast om hästen spänner sig, trycker ihop sig och lätt blir stressad. 
 
Likaså att har man en väldigt godisglad häst ska den absolut Inte få vilja "rycka" godis när den vil utan huvudet ska vara en bit ifrån dig och när Du ger den godis, det är Då det är okej. Risken för en tiggande häst och mulen överallt är  väldigt stor, så där brukar jag vara noga med att sätta stopp. 
 
Här var tre tips att tänka på, kom ihåg att ha kul:-)
 
Denna hästen på filmen är otroligt lyhörd och vet verkligen exakt vad den ska göra, riktigt bra exempel på tillit måste jag säga... ser så kul ut!
 



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback