Lång text, stor betydelse

Det är så himla roligt tycker jag nu när jag ska sätta igång och träna frihetsdressyr med Wången hästen Gambri, detta började vi lite smått med i Fredags som jag skrev men då ville jag bara känna av honom vid dem olika positionerna och hur han reagerar när jag förflyttar mig. 
 
Jag tycker att det är väldigt viktigt att lära känna hästen man tränar och ju mer jag får lära känna Gambri både från ryggen och  från marken så kommer vi hitta varandra mer, man kommer kunna förstå varandras kroppsspåk. Det jag tittar på först och främst är om hästen jag hanterar är allmänt uttråkad eller tycker det är jätte roligt, om den håller koll på vart jag är och vad jag gör. Likaså träning med  godis, då man inte vill ha en naffsig häst som blir galen så fort han känner lukten.
 
Hela grejjen med frihetsdressyr är ju även att man ska kunna(lära sig) hästen kroppsspråk. När man känt efter vad det är för häst man har och göra med, så kan man släppa den i ridhuset eller paddocken där hästen kommer antingen springa iväg från dig eller stå stilla på stället och gå när du går. Här vill man ju få det som en lek mellan dig och hästen, där hästen följer dig, lyssnar på dig och är fokuserad. 
Ni har säkert sett på Ponnyakuten där Tobbe hjälper deltagarna med att få sina svårfångade hästar "tilldragna" till ägaren, där det slutar med att hästen springer glatt efter? På samma sätt vill man jobba och inverka på hästen där man kan säga att när hästen struntar i kontakt, drar du till dig kontakt. 
Har lite svårt att förklara allt, men i kväll sändes ett väldigt bra program från PA, kika in HÄR.
 
Det man måste veta är när man ska gå, när man ska backa, när man ska inverka på själva hästen. Ören är den "stora gåtan", man tittar ju oftast på dem om hästen hänger med " i svängarna". Som med Rodi när han gick ifrån mig i hagen flera meter innan jag kommit fram till han, så bara vände jag och gick tvärt, omedvetet så fick jag hans uppmärksamhet och det var efter nån dag jag började funder vad det var som gjorde att han faktiskt kommer när jag står vid grinden. Alltså, när han gick ifrån mig, gick jag ifrån honom, då fick jag hans uppmärksamhet och en frågande häst "vad händer?", gick från sida till sida, backade och höll på tills jag gick till  grinden och då kom han samtidigt som jag ropade på honom. Rodi är egentligen inte svårfångad men han måste lita på en för att man ska kunna få tag på honom. Nu ser han mig från meters håll och går till grinden innan jag ens kommit fram, eller så ropar jag bara på honom. Stora framsteg mellan vår relation:)
 
Och som jag Många gånger skrivit så kan jag inte ens sätta ord på hur mycket tillit betyder mellan häst och ryttare, detta ska jag försöka utveckla med Gambri, men på ett annat sätt då det är just- en annan häst! Frihetsdressyr är bland det roligaste jag vet ( förutom ridningen såklart;) ) och när man får lära sig hästens kroppsspråk kan man faktiskt göra HUUUR mycket som helst, för det är DÅ den förstår vad du menar! Många tycker ju-tyvärr- att frihetsdressyr är löjligt och allt vad det nu är, dem får ha sina åsikter och jag står för mina för det har hjälpt mig så otroligt mycket så vad kan jag säga förutom att det är så otroligt roligt och det lönar sig i slutänden:)



Kommentera♡:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback